- Myggvirus?

Vad lämpligt att just idag hitta sig en artikel om ett virus, Sindbisviruset,  kan leda till feber, ledbesvär och hudutslag, och har förekommit med jämna mellanrum ungefär vart sjunde år. Den senaste gången viruset spreds var år 2002 och kan ibland misstas för Ockelbosjukan som är en variant av sindbisviruset,

I Finland kallas det dock för Pogostasjukan och är säsongsrelaterad till sen sommar, tidig höst. Mest troligt är fåglarna "virusreserven" så smittan går från dem via myggor till oss människor, dock inte vidare mellan oss människor.

Japp, blev det lite rörigt för er, här också. Ibland när man sitter och försöker luska ut VAD som de egentligen har skrivit om i tidningarna så ser man att de inte är speciellt faktaorienterade där heller...

Här finns en lite mer förklarande artikel från smittskyddsinstitutet om du vill veta mer....

(För dig som inte orkar hoppa mellan alla länkarna kan jag enkelt förklara ev symtom: feber, utslag, ledbesvär. För en så pass stor del av de drabbade som 20% kan dock ledbesvären vara bestående under en längre period)


Nu ska jag sätta mig på altanen, slåss mot alla myggor och klia mig en gnutta ;-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: