- Ingen vaccination för barn och gamla!




Enligt SvD får det prototypvaccin mot svininfluensan som nyligen godkändes i
Sverige enbart användas på personer mellan 18 och 60 år.
I veckan ska EU:s läkemedelsverk fatta beslut om indikationerna ska utvidgas
också till barn och äldre.

Notera att det handlar om ett prototypvaccin, inte Tamiflu eller Relenza utan ett
annat vid namn Pandemnrix

"Det anmärkningsvärda med prototypvaccinet är att det utvärderas enbart på cirka 5 000 personer, samtliga mellan 18 och 60 år gamla. Godkännandet gäller också enbart denna ålderskategori. Men för alla andra grupper – barn, ungdomar, äldre och gravida – finns ingen kunskap om vaccinet ger biverkningar eller inte."

I artikeln från SvD hittar man även informationen om ett mindre utbrott av svininfluensan i USA, 1976. Eftersom att de de även då misstänkte en omfattande pandemi startades en massiv vaccinering i USA med ett cke tillräckligt testat vaccin..

"45 miljoner vuxna amerikaner massvaccinerades vilket helt oväntat resulterade i en åttafaldig ökning av den svåra neurologiska sjukdomen Guillain-Barrés sjukdom."

Inte helt oväntat stoppades vaccineringarna och som tur var utbröt inte heller någon stor epidemi, som vi alla vet står vi ju redan mitt uppe i en pandemi men visst måste vi få veta att de mediciner vi tar är tillräckligt ofarliga för att vi ska våga använda oss av dem?

1 Karin:

skriven

Hmmm... - Ja, det här är jag jäkligt skeptisk mot !

Skulle aldrig låta dem ge mig en sån där spruta.



Som sagt... Saker ska vara utprovade innan de används... =)

5000 pers känns ju som ingenting....



Hoppas vi klarar oss från svininfluensan ändå...!



Trevlig kväll !



2 jeanette:

skriven

nä, är man inte i någon utsatt riskzon så finns det väl ingen anledning att vaccinera sig... jag ställer mig gärna sist i kön ;-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: