-Purfärska kvinnofakta!

Har just kommit på att jag borde dela med mig av mina visdomar, är ju tämligen beläst och fakta kvarstår ju, genom att läsa lär man sig och kunskap lär ju vara den lättaste bördan av alla att bära, så håll i hatten, här kommer del 1 av samlade "vetenskapligheter" kring kvinnan och hennes psyke!

"Kroppstyper.

Genom undersökningar av den enorma mängd olika kroppstypers som finns har man kunnat särskilja olika kroppstyper, de två huvudtyperna som är särskilt karaktäristiska och står som motsatser till varandra.

Den ena typen är den
leptosoma kroppstypen, lång, smal eller platt kropp.
Armar och ben äro jämförelsevis långa. Den är magerlagd men det kan
också förekomma feta leptosomer.

Själstypen som hör ihop med den leptosoma kroppstypen är den schizoida
(splittrade), det är en komplicerad typ.För omgivningen kan den leptosome -
schizoide förefalla att vara utpräglat fanatisk, ensidig och pedantisk, i själva
verket är hon allt annat änensidig.

Inom henne strider de mest olika tendenser och impulser, vilka för hennes
inre osäkert och vacklande.Livsglädjen kan mötas av den mest destruktiva
livsleda, som hindrar ett omedelbart accepterande.
Utan henne skulle tillvaron sakna sitt salt.


Den andra typen kallas den
pykniska.. Kroppstypen är i det närmaste päron-
formad, med den smala delen uppåt. Armar och ben är förhållandevis korta
Halsen är kort och tjock, huvudet relativt stort. Det finns anlag för fetma.

Den själstyp som hör ihop med den pykniska kroppstypen är den mano-
depressiva. Den förefaller vara mera tillgänglig för förståelse än den
schizoida, mer "mänsklig" i sitt psykiska uppträdande, ofta glad med de
glada och sorgsen med de sorgsna.

De tvära lynnesskiftningarna är karaktäristiska. Ofta kommer dessa
skiftningarna utan någon känd yttre anledning.Men den pykniska är hela
tiden känslomässigt i kontakt med omgivningen - är helt ur stånd att
undvara denna och reagerar omedelsbart i överensstämmelse med
omgivningen, med rättfärdig vrede, som i regel går snabbt över, och med
oskrymtad glädje, som avtar med mjuk harmoni.

Pyknikern är handlingsmänniska, utåtriktad och verksam.
Utan pyknikern skulle tillvaron sakna sin glada försoning."

 Källa: Kvinnor se upp, Hälsovård för kvinnor 1959


Känns som en tankeställare nu i bantning/ätstörnings-debatten som rullar fram över vårt land, hur långt har vi egentligen kommit i själva grundinställningen och fördomarna om kvinnor och deras vikt?

(ja just det, själv är jag alltså av en leptosom kroppstyp då...haha!)
1 Tojjan:

skriven

Hahaha...det stämmer ju! Rodnade. Skämdes. Suck. Om jag bantar päronkroppen till en magerlagd, ändras då mitt inre? Kanske vore värt ett försök?



Ha en kanondag!

//Tojjan

2 litentanta:

skriven

o jag min "salta" pedantiska (valde att inte skriva av allt hehe!) vacklande själ.. jag har ju även provat på att vara en fetlagd leptosom minsann haha!



3 Thalina:

skriven

Jag tillhör inte någon av de beskrivningarna alltså finns inte jag haha Kram THALINA

4 Tojjan:

skriven

Så då är allt hopp ute för mig? ; )

Trevlig helg,

mvh Tojjan


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: