-Säger du ja?



Kan alla människor donera organ och vävnader?
De allra flesta människor i Sverige har förutsättningar att bli donatorer. Och det finns i princip inga åldersgränser. Ingen behöver därför avstå från att anmäla sin vilja att donera organ och vävnader. Sjukvården gör en noggrann individuell medicinsk bedömning av alla som blir aktuella för donation. För att bli organdonator måste man avlida medan man vårdas med respirator på en intensivvårdsavdelning, så att organen hela tiden är syresatta. Vävnader kan i princip alla donera, oavsett hur eller var man avlider.

Kan även barn bli donatorer?
Ja. Det finns många barn som väntar på en organtransplantation. De behöver i många fall organ som är av samma storlek som de egna. Eftersom det - tack och lov - är få barn som avlider, betyder det mycket för dem som väntar att även avlidna barn kan få donera. I en del fall kan man använda en bit av levern från en vuxen för transplantation till ett barn. Ett barn som inte är alltför litet kan också ta emot en njure från en vuxen.


Om jag har en kronisk sjukdom, till exempel MS eller diabetes, kan jag bli donator då?
Ja, det kan gå. Men en del sjukdomar kan påverka aktuella organ på ett sådant sätt att de inte kan doneras för transplantationsändamål. Har man diabetes kan till exempel njuren bli påverkad på det viset. Men det kan mycket väl hända att man ändå kan donera. Och kan man inte donera organ kan man ofta donera vävnader eller till medicinsk forskning. Ingen behöver därför avstå från att göra sin vilja att donera känd, oavsett ålder, sjukdomar, levnadsvanor eller andra bakgrundsfaktorer. Sjukvården gör i varje enskilt fall en utredning av dem som blir aktuella för donation. Utredningen ska ge svar på om, och i så fall vad, de kan donera.

citerat från
Donationsrådet


Vill du anmäla dig till donationsregistret men har inte gjort det ännu
klicka
här så kan du anmäla dig redan nu!


när livet går för fort, när man ställs inför själva döden, då tänker man
ofta ett steg längre..... här hemma har vi redan gjort våra val, hoppas
att ni andra också ska göra det...

att få välja innebär ju också att få välja BORT att bli donator
jag respekterar alla beslut bara ni är villiga att bestämma er,
att lämna över till sina anhöriga är kanske lätt hänt men det är
allt utom lätt för dem att veta......



1 Ea:

skriven

Japp. Jag har bestämt mig. Ta allt du vill ha.

2 litentanta:

skriven

låter underbart, min farsa blev transplanterad två gånger (om jag inte minns helt fel...) bara sk nekro-njurar, alltså från avlidna... de fungerade så länge det gjorde men gav honom några år till... o precis nu har ju svärfar dött, också njursjuk, bland annat.. jag har "leveransstopp" på levern, annars är allt doneringsanmält ;-)



3 Stina:

skriven

Ville bara titta in och tacka för kommentarerna och önska en trevlig dag. : )

Jag har förresten registrerat mig för att donera allt utom hjärnan, käns konstigt att ge bort mina tankar...blir lite paranoid. ; )

4 litentanta:

skriven

aha, har inte ens tänkt på hjärnan...(eller ens med den kanske man skulle säga ;-) ) men nu när jag gör det så ska jag nog donera den med, en ep-hjärna kan ju vara intressant att forska i så jag lär nog bjuda på den också!




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: