Hmmm, nyårslöftet?



Nu börjar min kampanj:
- att kanske, kanske skulle jag ändå sluta röka kanske?

Som uppvärmning bjuder jag på denna läsningen: Rökning
Lite historiska fakta, och annat...... hittade jag alltså på Wikipedia (var annars?), nu borde ju mitt intellekt vakna till lite?

"Rökning är en aktivitet där man andas in eller smakar på rök från brinnande material, oftast tobak."

Ok, än så länge är jag med, viktigt att det inte är en massa fjol o skitsnack för mig nämligen!

"De kulturella uppfattningarna kring rökning har varierat över tid och rum; helig och syndig, sofistikerad och vulgär, mirakelmedicin och dödlig hälsofara. Det är först helt nyligen som rökning har börjat betraktas som något övervägande negativt, och då främst i i-länder i väst"

Jo, men kanske är det så..... jo för tusan, kan nog lämna den biten eftersom att jag ju bevisligen vet att det är farligt, kanhända vulgärt i vissa tider också, helig o syndig? Nja, kanske jag ändå inte är så gammal som det känns som, det har ju aldrig varit aktuellt under min rökande era, som förövrigt startade om på full kaliber i höst när saker o ting liksom ställdes på sin spets... Konstigt det att man söker stöd i nåt så farligt, att människan är så ini helve... korkad att man bara MÅSTE ännu mer under kriser....

Trappar upp sökandet och hamnar nu hos Vårdguiden i Sthlms Läns Landsting....

"Omkring 85 procent av vuxna rökare och nära hälften av snusarna vill sluta. Bara två- tre procent lyckas varje år bryta nikotinberoendet på egen hand."

Nä, det är inte såna fakta jag vill samla på mig, nog ska jag kunna klara det här och ingen chans att jag säker hjälp för det också, jag KAN, det handlar om att mobilisera VILJAN att sluta just nu!!

"Om du använder snus utsätter du dig på sikt också för hälsorisker. De direkta skadeeffekterna av snus är mindre väl kända. Bukspottkörtelcancer och diabetes förekommer oftare hos snusare liksom påverkan på blodtryck och puls."

VA?! Nu är jag helt ute o cyklar känner jag!! Jag kommer inte att lägga ner bägge lasterna på en o samma gång, snuset kommer att bestå ett tag till, basta! (och ingenstans stod diskbråck eller epilepsi bland biverkningarna av snus heller så jag fortsätter nog med det liiiiiiite längre!)

"När du röker eller snusar får du i dig många skadliga ämnen som tas upp av blodet och når fostret via moderkakan och navelsträngen"

Hmmm, där går jag ju fri, steriliserad som jag är, alltid nåt positivt ivf och jag var nikotinfri under graviditeten m dottern också minsann!


"Efter att ha klarat av att inte röka på ett år är det få som börjar igen. Det som står här om rökning och rökavvänjning gäller också för snusning och snusavvänjning."

Stannar nog där för stunden, känner mig nämligen lite röksugen och snart ska vi iväg i bilen, då kan man ju inte röka ;-)
1 gladulle:

skriven

Jag använde en medicin som heter zyban. fungerade jätte bra. men använder du den så blir det till att sluta snusa oxå. den gör nämligen så att "kicken" försvinner när man röker och/eller snusar. Och för vissa blir det jätte dåligt att röka. vi var ett gäng på jobbet som slutade tillsammans och till och med 2 st som nästan rökt i 40år har fixat det, det har ju i och för sig bara gått drygt 2månader.



Det är ett kanonhjälpmedel om man vill sluta. Jag som har en astmasjuk dotter så fanns det inget alternativ.

2 litentanta:

skriven

näääää, hann känna ett litet hopp där faktiskt, för i ärlighetens namn, man borde väl sluta med ALLT nikotin om man ändå ska försöka...... men det är ganska krångligt att hitta av mediciner som inte krockar m epilepsin, eller medicinerna mot den... o numera sitter jag ju på två sorter, Trileptal och Fenantion, eller vad den nu heter.. o jag äter ju en 6 olika sorters mediciner som det är, måste nog köra den där "jag kan själv"-tekniken även om jag skulle behöva lite hjälp jag med..



Fortsatt rökfrihet önskar jag dig dock =)



3 virpi:

skriven

Idag har varit apjobbigt för mig.

utan nikotinhjälp klarar jag inte detta.(tuggmi)

Det är svårt att bryta ett mönster man har hållt på med i 20 år.

Men fixar jag detta så kan väl du bara snusa o sluta med rökningen du med.:)

Kram Virpi


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: