-Pavlova, dagens gofika!

Eftersom att ju dottern gått och blivit stora tjejen, 17 år, och vi inte lyckats samla familjen tidigare, familjen som i dotterns älsk, förstås, mormodern, som i min morsa, och särbot förräns just idag så är det stora bakdagen! Nä, det finns inget enklare än att slänga ihop just en Pavlova och jag tänkte härmed dela med mig av receptet jag använder mig av, har ni bara ägg, socker, majsstärkelse, vinäger, grädde o lite frusna/färska bär o frukter hemma så är härmed söndagens gofika fixat!




Pavlova 6- portioner (fast för oss brukar det vara bara liiiite drygt 3 portioner)

-4 rumstempererade äggvitor
-2 1/2 dl strösocker
-2 teskedar majsstärkelse
-1 tesked vit vinäger
-2 1/2 dl -hur mycket du nu gillar grädde!
-Färsk frukt, frysta bär, vad du nu har hemma

Värm ugnen till 160 grader, täck en bakplåt med bakplåtspapper

-Lägg äggvitorna med en nypa salt i en stor absolut FETTFRI skål, låt dem
bli rumstempererade om de kommer från kylskåpet, annars bara att sätta
igång och vispa dem på låg hastighet tills det börjar skumma, öka då
hastigheten tills alla bubblorna i skummet blivit små och jämnstora.

-När det blivit till hårt skum, tillsätt sockret lite i taget och under oavbruten vispning
efter varje omgång, tills smeten är tjock och blank och allt sockret lösts upp. Vispa
inte för länge, då blir smeten kornig.

-Vänd med metallsked ned siktad majsstärkelse och vinäger i smeten. Skeda upp
smeten i en hög mitt på  den förberedda plåten.Platta till översidan lätt och släta till
en rund form, som en vanlig tårtbotten ungefär, välj själv vilken tjocklek du vill ha, i
min receptbok står det en höjd av 2 1/2 cm, jag brukar fortsätta tills jag är nöjd :-)

-Grädda i 160 grader, ca 1 timme eller tills kakan är blekt gräddfärgad och spröd
utanpå. (Den skall vara seg inuti, därav majsstärkelsen och vinägern)

Ta ur den varm ur ugnen, stjälp den försiktigt upp och ned på en tallrik och sen är
det bara att garnera hur du vill! (Jag brukar dock låta den svalna av då jag inte vill
att grädden ska rinna ut, tror att det är ett smart grepp!)  Var inte rädd för att använda
rätt så mycket grädde underst, när du sedan lägger på frukt el. bär så lovar jag att
det jämnar ut sig smakmässigt!

(bilden på Pavlovan är liiiiite mer ambitiös än mina, ska se om jag inte kan få till ett
kort innan vi har ätit upp den, än så länge står den dock i ugnen!)

Smaska vidare!

(receptet kommer från Stora Dessertboken)
1 Tina:

skriven

Men..så GOTT!! Hopas du har det bra o att ni har lite varmare nu!! Kram Tina

2 gladulle:

skriven

snålvattnet rinner :)Snart blir det kalas här hemma och då ska jag frossa:p

3 Lennart:

skriven

Låter jättegott. Jag sparade receptet, och provar det nån gång.

4 litentanta:

skriven

kan bara tillägga att personer som ätit pizza eller annan stabbig middag bör vänta några timmar innan de smaskar i sig Pavlovan...haha! dotterns älsk blev sååå risig, faktiskt första gången nån mått dåligt av den då han mitt i allt inte är så söt, MEN gräddig.... ;-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: