-Epilepsi, vad vet du?



Jag har hyfsat bra koll på min epilepsi, har börjat känna innan det ska bära iväg och kan på så sätt förbereda mig, och andra, på att nåt kommer att ske. Eftersom att jag ju medicinerar så hålls mina stora anfall borta, det som fortfarande finns kvar är ju de mindre, sånt som en del också kallar föraning, jag kan börja tugga, svälja och mår rent allmänt väldigt mysko. Blir illamående, plockig (flyttar omkring saker) och på sistone är jag nästan till 100 % säker att stora anfall har stannat av liksom, de har börjat men inte utvecklats fullt ut. En väldigt obehaglig känsla då jag känner nån elektrisk verksamhet i hjärnan, som sprak och blixtar, kanske urkopplingar eller överspänningar? Är svårt att förklara och jag antar att en jämförelse mellan ett epanfall och en förlossning är ganska enkel, det handlar om upplevelser som inte kan förklaras utan rent måste ha upplevts för att förstå vad det handlar om ;-)

Eftersom att jag ju är tillbaka i stan numera har jag varit lite fundersam över hur folk skulle reagera om nåt hände, säg på bussen... Vet människor vad det handlar om öht eller är det fortfarande en konstig sjukdom?

Fick prova på det i eftermiddags då jag lyckades med konststycket (o ja, kraftig ironi!) att på en sträcka av kanske 300 meter drabbas av en absence/frånvaroattack... Hann i stort sett bara sätta mig tillrätta i stolen, sekunden efter, för mig alltså, var jag nästintill på väg fram till busschauffören fullt övertygad om att han körde helt vansinnigt fel.... De här attackerna får jag i stort sett enbart när jag vistas i trafik, då menar jag kvällstid, massa mötande trafik som ger mycket ljus och blink och alla de där störningsmomenten som för mig kan locka fram ett anfall....

Hittade en bra, kanske lite väl fackmannamässig, men ändå helt vettig definition av vad ett epilepsianfall är:
(källa:Desitin)

Svåra  versionen:
"Epilepsianfall är relativt kortvariga, plötsliga förändringar
av medvetandet, uppträdande, minnet, sans och för-
nimmelse, eller sträckning av muskulaturen med anled-
ning av en tillfällig funktionell störning av nervceller i
hjärnan i form av ökad och ömsesidig uppbyggnad av
elektriska urladdningar."

Förenklade  versionen:
"En tillfällig funktionsstörning av nervceller varigenom effekten
är beroende av vilken funktion de involverade nervcellerna
vanligtvis har."


Jag förstår att ingen kan hänga med när jag får frånvaroattacker, det är inget som syns, men om man stupar handlöst i backen, blir liggandes som en tuggande tok och inte är kontaktbar - vilken är din första tanke?
Hjälpa till, titta bort?

Sånt här funderar en litentanta över ibland.....


Vill du lära dig lite mer så ger jag dig lite länkar här:

Svenska Epilepsiförbundet
Vårdguiden
Neuroportalen
1 Anonym:

skriven

Jag har hjälpt en tjej som fick epelepsianfall men jag visste ju att hon hade det så jag visste vad jag skulle göra, jag gjorde som hon sa att jag skulle göra om det hände något.. kram

2 Anonym:

skriven

Jag har hjälpt en tjej som fick epelepsianfall men jag visste ju att hon hade det så jag visste vad jag skulle göra, jag gjorde som hon sa att jag skulle göra om det hände något.. kram

3 Anonym:

skriven

Nu tror jag inte att min adress följde med igen hehe

4 Myh:

skriven

usch vad jag inte tycker om epilepsi =(

5 litentanta:

skriven

ingen gillar ep här inte, men det går ju liksom an, eller hur lillrompan? nu måste jag iväg o köpa snus innan jag försmäktar, typ....



löööööööööööööv



6 litentanta:

skriven

o du anonyme vän, låter ju suveränt att du fått info och att det funkade, mer sånt åt folket!



kramen



7 Lindis:

skriven

Ja, det var jag som fyllde din blogg här utan adressen följde med grrrrr.... Hoppas du fått din snus nu =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: