-Datorn är framtidens terapisoffa......... nja....

Läser en artikel i Dn om hur enkelt det ska vara att terapia sig online, väldigt praktiskt också eftersom att ingen behöver offra en massa tid på en, man gör det liksom när man hinner, och som de beskriver KBT verkar det vara hur självklart som helst att man egentligen lika gärna ska göra det via nätet som att träffa sin terapeut varje vecka..

"De senaste åren har det publicerats vetenskapliga bevis för att internet-
terapi fungerar bra mot depression, panikångest, posttraumatisk stress,
vanlig stress, ätstörningar, sömnlöshet och till och med för att hjälpa små
barn som bajsar på sig."



Om jag får utgå från mina egna erfarenheter, har haft KBT efter min epilepsidiagnos, gick på en ordentlig mina när jag blev strandad med det neurologiska....hindret (?) så tror jag inte att jag personligen hade knutit upp lika många knutar helt ensammen utan hela KBT:n byggde för mig på att jag fick behålla en o samma behandlare. Vi knöt an till varandra, utan att ha nåbn trygg plats att våga diskutera och analysera mina svårigheter skulle jag stått mig oerhört slätt...

KBT är ju i mycket o mångt en praktisk terapimetod, man jobbar med uppgifter hemma, de problem man har ska man helt enkelt lära sig att lösa på ett annat sätt än man vad man tidigare gjort, ändra sitt beteende, hitta nya tankemönster och försöka få ut det bästa av livet istället för att brottas med de problem som finns, kanske rentutav skapas av patienten/människan själv.

För mig har psykiatrin, även utifrån sett då jag ju haft fler kontakter då jag inte varit patient själv, en väldigt viktig roll i en människas helande av själ och kropp. Det finns en oerhörd trygghet i att få sin kontakt, nån som vet hur och vad som är kämpigt och som säkerligen kan komma med ett rent mänskligt stöd också. Att än fler ska känna pressen att nu, NU måste jag laga mig själv för annars duger jag inte..... tror jag kan komma att jobba MOT en stor del av de patienter som sökt hjälp. Sitter man hemma och är vanvettigt deprimerad, fobisk och eller bara livstrött så behövs mer än bara en mailkontakt, tyvärr.... effektivisering i all välmening, människorna måste få slippa ensamheten också...

Tänker jag alltså....     läs artikeln här och tänk efter själva, kanske skulle det fungera för er men visst känns det även lite "taskig budget, vi måste trolla bort vårdköer, JA, de får behandla sig själva"-aktigt mitt i allt?

Kbt på egen hand



1 Lindis:

skriven

Det kanske fungerar för någon men tror inte det skulle fungerat för mig faktiskt... Kram

2 virpi:

skriven

I artikeln får man ju det att låta så himla bra.

Och visst,det kanske funkar för en disiplinerad o strukturerad person....men det känns lite för mycket som du säger...."taskig budget" åtgärd.

Det som skrämmer mig är om personer som inte vågar säga emot slussas in i en sån här egenterapi.

Tror inte att det funkar då.....

men det ultimata är väl om båda varianterna finns och man kan få välja själv.

Kram Virpi


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: