-Nej, inte mera unga morsor, hjärtinfarkten väntar runt hörnet!!!

Efter att ha hoppat runt bland mängder av tonårsmorsor, och ledsnat sen länge, Ung mamma 15, Jolies bloggMamma till Leija, Denize, Mama Marlie, Mickispickisbanan, Joosie Joos, 18 år och trebarnsmamma.....listan kan göras hur lång som helst, de här är bara de som ligger på datorn som favoriter just nu, så trodde jag att jag var van, härdad, införstådd i hur den nya tonårsmorsan kan vara...

Men då kommer ännu en smäll, en riktig fetsmäll in i solar plexus på tonårsmorsan litentanta!!! Läser med hjärtat i halsgropen om Sophia Magnusson, 16 år som trots sin ringa ålder blivit gravid 2 gånger och hunnit föda 2 barn fast hon bara är en liten tjej själv. Båda graviditeterna var oplanerade, inga tecken på att det jäste en bulle i ugnen heller då mensen fortsatte och hon inte bara gick upp lite i vikt. Båda graviditeterna passerade lika obemärkt och hon upptäckte ingen av dem förräns en knapp månad innan förlossningen....

" - Det har varit jobbigt både psykiskt och fysiskt att bli tvåbarnsmamma, men ändå helt underbart. Jag har hittat mig själv mer än jag någonsin trodde att man kunde göra, säger Sophia. "
Läs mer i Aftonbladet

Undrar såhär i smyg VAD mormor tänkte...... Kalla mig allt från fåfäng till egoistisk men att dottern skulle att fått två barn nu hade jag personligen varit mindre nöjd med, nånstans känns det som att jag önskar henne mer ungdom innan vuxenlivet kommer, det är väl det enda som är säkert, vi blir inte yngre men äldre.... Var sak har sin tid kanske? Här kan ni följa Sophia 16, Elliot, Wilma och pojkvän/pappa (?) i deras liv, uungmamma



Ett par "mormors"-bloggar för er som liksom jag skakar inför tanken ;-)

-ungmormor

-nyandning


1 JAANA:

skriven

Tänkte just säga det att det enda som saknas är väl att hon också skaffar en mammablogg. Men se det hade hon redan gjort tydligen. Intressant trend -.- Håller med dig om att man på något sätt önskar henne mer ungdomstid

2 Ea:

skriven

Men come on, hur är det möjligt ur ett fysiskt & psykiskt perspektiv? Preventivmedel efter första?

3 Lindis:

skriven

SV: Ja, det var gamla goda tider, kia du och jag och våra non stop oc polly =) Kramkram

4 huvudbrydd:

skriven

Barn ska inte ha barn....De ska växa upp och njuta av tonårstiden först.

5 Tojjan:

skriven

Att vara för gammal när första barnet anländer är inte heller alltid OK enligt omgivningen. Svårt att veta när samhället tycker att vi ska skaffa barn för att vara en norm...22? 27? 35? 40?



Ha en riktigt bra helg Litentanta!

mvh Tojjan

6 Thalina:

skriven

Alla småbarnsmammor nu för tiden verkar ha stålmansstyrka,förstår inte hur de orkar vara så glada,duktiga.och riktiga matmammor är de också.De hinner med allt och jag har aldrig fattat var de får sina superkrafter ifrån.Ha en fin fredag kram THALINA

7 litentanta:

skriven

Min åsikt, inte normbildande öht, är ivf att man ska ha fått hinna gå ut grundskolan, gärna, hemskt gärna även gymnasiet, innan man börja leka mamma... Att åldrarna stiger för mammorna är inte heller odelat positivt, knepigt är det, men visst måste det ju finnas nåt emellan fjortis och fyrtiotaggare?



Är själv nöjd med både tidpunkten när jag fick barn, under 90-talet fanns ju inte ens vare sig latte-mammorna eller curling-föräldraskapet (ivf inte alls i samma omfattning!) och jag kunde få vara bara nybörjare utan pressen på att vara sååå duktig och presterande och så jädra perfekt som man ser att de försöker vara nuförtiden!



Mer barn åt folket, kanske lite mindre barn åt barnen dock?



8 Caroline:

skriven

Hur kan man INTE märka något? 8:de månaden liksom. Känns ju ganska otroligt. Jag har sjukt svårt att tro på såna där historier om kvinnor som blivit gravida utan att märka nåt, och sedan plötsligt fött en unge utan att ha en aning om att dom ens var på smällen. Är man dessutom 16 år gammal, gör samma misstag två gånger och inte "märker" något förrän det redan är försent så tycker iallafall jag att det känns mer som en tonårsrevolt gone wrong i kombination med föräldrar som uppenbarligen jobbar för mkt... Men det är ju bara teorier!



Alltså, om man kan missa att ens 16-åriga dotter är gravid i åttonde månaden inte bara en utan två gånger så måste ju det mesta passera obemärkt...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: