- Ändring av akasse-regler, väldigt osäker källa dock....

Min handläggare på försäkringskassan började att prata om vissa förändringar
vad gäller den överhoppningsbara tiden, den har tidigare (och är kanske fort-
farande?
) begränsad till 5 år, enkelt översatt så har man rätt till sin gamla a-
kassa inom 5 år från man har blivit sjukskriven/fått sjukersättning.


Efter de 5 åren står man då utan rätt till a-kassa, även om
man varit en dum en och betalat sin fack/a-kasse avgift i alla år..


Idag pratade hon om en möjlighet att den tiden skulle ha förlängts (eller ska
förlängas?
) till hela 10 år vilket innebär att jag, om jag kliver in i a-kassan igen
och betalar i 3 månader, kanske kan ha möjlighet till att stämpla om allt skiter sig!


Jag har googlat runt och inte hittat något som styrker hennes ord dessvärre, var för
sent ute för att kunna söka "bevis" på telefon men återkommer med bättre besked i
morgon! Kan ju vara väldigt intressant för fler i min situation tänkte jag, eller hur?


Roade mig också lite grann med att läsa hur avgifterna för Handels a-kassa ligger
nuförtiden, det handlar ju om att vara förberedd för ökade kostnader om man ska
in i facket, vilket jag själv mest troligt inte kommer att göra då mitt eget fackförbund
inte har tillfört något positivt under alla mina år i handeln.



"Avgiften till a-kassan är inte densamma för alla. Här följer några exempel:

Helt eller delvis arbetslös

Den som är arbetslös under en kalendermånad får betala
95 kronor respektive 117 kronor för månaden ifråga.


Den som arbetat minst en timme eller mer under en kalendermånad
ska därutöver betala 210 kronor i förhöjd avgift,  det vill säga
305 respektive 327 kronor



Sjukskriven

Den som varit sjukskriven en viss del av en kalendermånad och arbetslös resten av
samma månad, slipper den förhöjda avgiften. Personen betalar alltså endast
95 respektive 117 kronor för den aktuella månaden.


Den som varit
sjukskriven en hel kalendermånad
får däremot betalar den förhöjda avgiften.



Den som deltagit i arbetsmarknadspolitiskt program och fått aktivitetsstöd
under en del av en kalendermånad samt också fått sjukpenning för en del
av månaden, slipper den förhöjda avgiften på 210 kronor.
"


kopierat från Handels - Vem får betala högre a-kasseavgift



Äsch...varför försöka förstå, ja annat än att läsa och inse,
för det klarar jag av, men att förstå meningen med hela
systemet, det gör jag inte....


När gick allt så jädra fel?


Jag fick från att jobba mitt 30-dagars pass till att ramla in
i käftarna av ett katastrofalt ologiskt och människokrossande
system, tänk om man vetat DÅ vad man vet nu?



(och ni behöver inte oroa er, jag är väldigt medveten om, och
även tacksam över att jag tillhört sjukförsäkringen fram tills nu,
MEN återigen, om nu dörrarna stängs för mig, och många andra
vill man ju gärna få möjligheten att komma tillbaka till den öppna
arbetsmarknaden på samma villkor som resten av arbetskraften..
Jag har ju faktiskt inte skolkat från jobbet utan varit/är sjuk...)



Åsså dagens Husmark - Nu ber Husmark Pehrsson om ursäkt

1 Madeleineslife:

skriven

Allt é en enda härva & man förstår ingenting!! Hur ska man kunna göra något vettigt för att förbättra sin situation när inte ens myndigheterna vet?!?!



Känns som om att de gör inte mycket heller & man får vänta, vänta & åter vänta hela tiden så tiden rusar iväg!!!

Kramis

2 AnJa:

skriven

Skönt att kunna gå in här och få en update utan att behöva leta runt själv. Tack! Pratade faktiskt med min gamla a-kassa i går. Hmm, kanske nya regler, oklart, 10 år möjligen men vet inte, hmmm kanske klarnar snart hmmm. Tyckte synd om killen. Att inte veta vilka regler som är-snart kommer-eller inte, måste vara hemskt. 10 års gränsen är mycket intressant för mig som varit hemma sedan 2001. Måste hållas koll på!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: