- Snäll




Bara ett boktips till, ett till de yngre läsarna, tänker att det kan passa till alla som liksom jag fått en snäll dotter som alltför ofta hamnar i situationer som påminner om mina egna, om än inte lika avancerade....än  :-(

Var ju tvungen att titta in hos Doris Dahlin´s blogg, man är ju skadad minst sagt, och där hittade jag ett häftigt tips, här kan ni själva läsa om boken Snäll av Gro Dahle, illustrationer av Svein Nyhus.

Eftersom att jag bara suttit och läst in rakt av från tidningarna gör jag det extremt enkelt för mig, läs den här recensionen från Dn och känn efter, kan inte det vara en väldigt lämplig bok för alla dessa tjejer som vi indirekt fostrar till sk snälla kvinnor?
 
""Å, så snäll!" säger man om spädbarnet som inte skriker, bara äter och sover och skrattar - och inte är till besvär.

"Å, så snäll!" säger man om förskolebarnet som inte gör sig hört, dukar av, plockar upp efter sig - och inte är till besvär.

"Inte en pubertet till i det här huset", säger flerbarnsmamman till sina döttrar efter att förstabarnet (sonen) har haft en dånande revolt. Och vem vill vara till besvär? Sömlös anpassning till familjens (vuxen)normer tas närmast för given, särskilt om man är flicka och därmed förväntas vara relationsstyrd och känslomässig."
  Ulla Rhedin, Dn


Banne mig om jag inte ska ta o köpa mig själv en alldeles egen bilderbok, har hittills aldrig hänt och då kan man väl inte säga annat än att det vore nog på tiden ;-)

(och här kan du köpa den, 117:- och kanske kan du vara med och förändra en liten del av världen?)
1 doris:

skriven

Kul att du också gillar den! Visst är den viktig. Kollade din hemsida sedan jag sett din kommentar på min. Intressant sida!

2 litentanta:

skriven

Vad kul att du hittade in till mig också,

intressant sida...hihi, svamlig brukar jag

mest beskriva mig som...



Ha det bäst!




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: