- Bevakning, nytta eller nöje?



En till sak som jag funderat över, numera har jag visst gått över till seriösa tankegångar kan man misstänka men det är bara för stunden, den vanliga flamsan vaknar nog till liv igen efter midnatt ;-)

Alltså, jag var inne och läste hos Veiken, Från min horisont och just inlägget om våld fångade mitt intresse.. Hur har det blivit i samhället idag, vad är viktigt, vad prioriteras och vad har helt plötsligt blivit normalt?

Normalt
är att tidningarna är fulla av artiklar som de här : Man anhållen för Göteborgs-mord, De sörjer sin mördade vän Misstänkt hörs angående mord på 17-årige Borsing, Överfall på unga skakar England, Bombtillverkare ännu anhållna, Våldsamma protester mot Natomötet osv i all evinnerlig evighet, amen?

Att jag hamnade i de här tankegångarna är kanske inte så konstigt ändå, bara genom att klicka sig fram bland nättidningarna möts man av dessa smaskande rubrikerna, känns lite som att världen har gått i spinn, lite som när man såg Mad Max som  ung...
 
-Men så där kan väl inte världen bli?

Det är bara att vakna upp, titta ut genom fönstret och konstatera att nånstans gick det vansinnigt fel. Värderingar och respekt för andra människor är inte lika enkla längre, enkla som i att man självklar INTE slår andra, tar deras pryttlar och våldtar deras farmödrar... Sorgligt, väldigt sorgligt... Den enda tanken jag har i skallen är att VI har misslyckats, för visst är det väl lite så, alla VI medborgare är ju delaktiga i samhället, VI är de enda som kan påverka den vidriga spiral vi är på väg ner genom!

Ut med oss föräldrar i samhället, vi borde nattvandra på stan, prata med våra ungdomar, hålla en aktiv koll på vad som händer runtomkring oss och aldrig nånsing ge upp och resignera som det mer och mer känns som att vi ju har gjort... Jag sitter på mitt numera inte lika feta arsle och känner mig "duktig", varför då?! För att min dotter inte gått ner sig, för att hon sköter skolan, inte snattar allt hon kommer åt och faktiskt respekterar både människor och fän?

Men det betyder ju inte att hon går säker för det, Hon kan lika gärna drabbas av det våld och den kriminalitet som har spridit sig i samhället, inte tusan kan jag sitta här och känna mig trygg för det och inte är väl mitt ansvar slut med det? Jag inser mer och mer att jag måste göra nån insats jag också, jag vill ju gärna kunna vandra omkring i min halvstora stad utan att titta bakom ryggen om utifall att nån tassar där....

(Varför jag gick igång såhär mycket då? Eehhh, om inte annat så blev jag jädrigt störd av det rena profiterande av kriminaliteten som tidningarna använder sig av! Tom vår lokalblaska har numera en "kriminal-"del... Blåljus som den så fint heter, japp, häng ut alla igen, visa allt som ni redan gottat er åt för tusan! Våld säljer, tidningar vill sälja... no comment

Vad gör ni? Vad kan man göra? Bryr ni er? ......
1 jazzy:

skriven

En 40-årig tanta får ha på sig precis vad hon vill =)



Förresten så är man bara så gammal som man känner sig ;) Ha en bra dag!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: