- Arbetsträning på röda dagar?

Undrar lite hur det kan fungera om man som jag jobbar inom en bransch som egentligen inte har röda dagar, affärer har ju öppet nästan jämt numera, och nu har det hänt igen, en av mina låssasjobba -dagar är en röd dag, självaste 1 maj. Fick ett förslag av min avdelningschef att jag skulle byta dag eftersom att jag ju inte fick något extra för att jobba den dagen, men då fanns ju alltid alternativet att jag skulle jobba en annan dag istället....

Det känns inte helt ok, finns ju en sorts planering bakom vilka dagar jag låssasjobbar  vilken ger mig en vilodag mellan varje pass, utom helgen då förstås då jag är ledig (en enorm lyx eftersom att det ju inte är det vanliga inom handeln, men återigen, ingen som jag vet om som fått ob-ersättning på sin sjukersättning på helgerna, eller hur?

Jag valde att vara utan en dag den här veckan, trots min vilja att göra nytta, men tänkte kolla upp det här och hittar ju inga såna exempel upptagna hos fk men kanske nån som läser det här vet bättre?


Regler som däremot finns angående arbetsgivarens
ansvar är som följer:


Vem ansvarar för rehabiliteringen?

Det är i första hand din arbetsgivare som ansvarar för
att utreda ditt behov av arbetslivsinriktad rehabilitering

Vad är arbetsgivarens ansvar?

Det är i första hand din arbetsgivare som ansvarar för
att utreda ditt behov av arbetslivsinriktad rehabilitering.


Det är också din arbetsgivare som ska se till att rehabi-
literingen kommer igång och ansvarar för de rehabi-
literingsåtgärder som kan genomföras på eller i
anslutning till din arbetsplats.


Exempel på sådana åtgärder är

  • anpassning av arbetsplatsen
  • arbetshjälpmedel
  • ändrade arbetsuppgifter
  • omplacering
  • ändrade arbetstider
  • arbetsträning
  • utbildning.

Arbetsträning

En vanlig form av arbetslivsinriktad rehabilitering
är arbetsträning. Det innebär att du arbetar utan
krav på prestation.

Du gör det du kan och orkar medan någon annan
har ansvaret för att arbetet blir utfört.

Du kan arbetsträna på ditt vanliga arbete eller på
något annat. Träningen kan börja i liten omfattning
och öka efter hand.

(alla fakta tagna från fk)


Om det här stämmer..... nja, det återstår väl för dem att bevisa är nog min nuvarande uppfattning...



1 Anna:

skriven

Ja du, det där med arbetsträningens regler är en djungel... Been there, done that... Huh!!



Jag har också varit blondin i mer eller mindre hela mitt liv, men "konverterade" förra året och tänker för alltid vara svart"kalle", som min brasilianske x-make kallar det... (hihi)

På tal om något helt annat, så lärde han sej svenska genom att bl a titta på reklamen på tv, så den är inte BARA av ondo.. Hehe!

Det roliga var att han länge länge trodde att det svenska ordet för jordgubbar var EKSTRÖMS... :)

Bamsekram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: