Mamma vid 70?!

 


själv brukar jag fundera över hur folk som passerat 40 ens orkar bli förälder, o kanske än mer när det handlar om förstagångsföräldrar... menar inte att kompetensen inte skulle finnas där, säkerligen orkar merparten med det också, men som 40-taggare själv känner jag bara att nääää, inte börja om igen.....

min egen dotter anlände ett halvår efter jag hade fyllt 23 år, jag var verkligen inte klar med kroglivet, jag var inte införstådd i att jag skulle bli ensamstående inom en väldigt snar framtid och jag hade inte en aaaaaning om hur utmattad jag skulle vara många av de vaknätter jag skulle komma att ha framför mig!

numera föder allt yngre tjejer barn, tror väl att merparten av dem "lyckas" ungefär lika illa med själva familjebildningen som jag gjorde, och inte heller är så förberedda på vad som vänta skall...man får bli vuxen tämligen omgående, en bebis har inte koll på hur mycket sin förälder/sina föräldrar orkar med och blir det kolik så blir det, oavsett sociala förutsättningar och ev åldrar...

sähär i efterhand är det väl ingen mamma (eller pappa) som ångrar sina barn, men jag minns hur jag kämpade på, att orka lotsa en unge genom trotsåldrar och utveckling och klara av att vara stor o stark för två, minst, är ett tungt jobb... tror dock att jag har lyckats riktigt bra, känner mig trygg med min dotter och jag hoppas att hon känner likadant (hoppas kan man ju alltid även om man får ta lite av deras tvivel i omgångar... hehe)

men med tanke på filmsnutten från aftonbladet så kan jag däremot känna en hel massa oro... om bägge föräldrarna är 70 och mer när ungen föds, vem ska då finnas där i framtiden?? orkar inte ens fråga min egen moder huruvida hon skulle kunna tänka sig att skaffa en sladdis utan tar en ren chansning och gissar på nej  rakt av... visst att vi lever längre numera, även om jag kanske inte har så bra koll på genomsnittslevnadsåldern i Indien (fel av mig, kollat nu och hittat en estimerad genomsnittslevnadslängd på 62 år , Indiensajten ) så, nu blev det mycket lättare, att två människor i den åldern skaffar sig barn är rent vanvettigt alltså... vilka garantier finns det öht för att ens nån av föräldrarna ska finnas vid liv ens vid dotterns 10 års dag?
1 virpi:

skriven

Tja,några garantier finns det aldrig antar jag....

inte änns när man är ung förälder så slutar herr döden att hälsa på....

Tror däremot att om man skall vara äldre förälder så är det väll bra i ett land som Indien där familjerna är större och ställer upp på varandra på ett helt annat sätt än här hemma i Sverige.

kram Virpi

2 litentanta:

skriven

jag är medveten om de har den bonusen med sina större familjer o så, särskilt i de länder vi lite fördömande kallar utvecklings-länder, numera där framtiden väntar och inte i våra överutvecklade länder... men ändå, lite sorgligt tycker jag nog för nog måste väl förutsättningarna få vara lite bättre än då? om man nu tänker på barnet o hennes rättigheter till sina föräldrar?



kramen baka

3 Anonym:

skriven

Jag tror att det finns en mening med att man inte får barn på naturligväg när man är 70 år.......

4 litentanta:

skriven

en enkel och ack så sann summering, håller med dig gör jag!




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: